Menu
  • En-Lt
Pastaruoju metu didžiųjų Lietuvos miestų gatvėse gyventojai vis mato neįprastus tekstus.

Kalbas tyrinėjantys specialistai teigia, kad per 1 000 metų išnyksta apie 20 proc. kalbos. Todėl lauko reklamos įmonė „JCDecaux Lietuva“ su kūrybine reklamos agentūra „Clinic 212“, norėdamos atkreipti dėmesį į lietuvių kalbos unikalumą ir svarbą, sukūrė kampaniją „Dabar išnyks mažiau“.

Skirtingi posakiai ir žodžiai, kurie šiandien nebevartojami, buvo atrinkti iš įvairių lietuvių literatūros šaltinių. Anksčiau būdavo sakoma „neberudulink, visos reikos ansgatės dings“, tai pamiršta frazė, kuri reiškė „nebeverk, visos bėdos vis tiek praeis“. Šis ir kiti posakiai, jau išnykę iš mūsų kasdieninės vartosenos, primena, kaip lietuvių kalbą keičia laikas ir įvairios įtakos. Dabar savo kalboje dažnai girdime anglicizmų, kuriais bandoma pakeisti vienus ar kitus lietuviškus žodžius. Globalioje informacinėje erdvėje lietuvių kalbos pozicijos ne itin stiprios, nes ji mažai vartojama internetinėse arba kompiuterinėse programose. Nunykti gali ir buitinė kalba ir toks likimas gali ištikti daugelį kalbų.

Šiandien ne kiekvienas lietuvis sugebėtų perskaityti pirmąją lietuvišką knygą „Katekizmas“, nes ten nerasime dabartinių lietuviškų rašmenų – nei nosinių, nei varnelių, kadangi knyga užrašyta gotikiniu šriftu, t. y. stilizuota lotyniškų rašmenų atmaina. Per ilgą laiką organiškai kinta ne tik rašytinė, bet ir šnekamoji kalba. Globalizacija keičia komunikavimo normas, o visuomenės tampa mažiau imlios ir kalbos normoms ar standartams.

„Nesitikime, kad visi pradėsime kalbėti tais užmirštais posakiais ar žodžiais. Ši kampanija yra priminimas, kad pagalvotume, kaip šiandien elgiamės su savo kalba, kaip saugome ją. Pastarųjų metų įvykių kontekste matome, kaip svarbu puoselėti savo šalies ir tautos identitetą, kaip svarbu saugoti savo kultūrą plačiąja prasme, tiek materialųjį, tiek nematerialųjį paveldą, kad jis atlaikytų iššūkį ir nenugrimztų užmarštin“, –  sako „JCDecaux Lietuva“ vadovė Žaneta Fomova.

Didžiųjų miestų gatvėse taip pat pasirodė šie senieji posakiai: „liugujie labos raitos“, kas reiškia „linkiu tau geros kelionės“; „akše manęspi“ – „ateik pas mane“; „pakol jaunas, tol bingus, o kai voras, dar i kytras“, tai šiandien reikštų: „jaunystėje esi energingas, o senatvėje tampi protingas“; „nebevyk džendžiūros, geresning eiva šutviaut“ – „nebepyk ant manęs, geriau draugaukim“.

Pasak kalbininkų, kiekvienai kalbai pavojų kelia patys jos vartotojai. Kiekvienas lietuviškai šnekantis renkasi, kaip kalbėti, kokią kalbą – savo kasdieninį bendravimo įrankį – vartoti. Kampanijos „Dabar išnyks mažiau“ iniciatoriai tikisi, kad tai tebus priminimas, jog lietuvių kalba gyva, ir nuo mūsų pačių priklauso, kokią ją turėsime ir perduosime ateičiai. 

Published in Lietuvos